Otwarte Laboratoria

Odkryj Świat Nauki na SGGW

Witaj na stronie Otwartych Laboratoriów SGGW, dedykowanej uczniom szkół ponadpodstawowych, którzy interesują się naukami przyrodniczymi i chcieliby studiować w SGGW

Zapraszamy do odkrywania fascynujących dziedzin nauki, w których nasi wykładowcy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. To doskonała okazja dla przyszłych studentek i studentów SGGW, aby z bliska poznać atmosferę uczelni i poszerzyć swoją pasję naukową. Dołącz do naszych Otwartych Laboratoriów i otwórz drzwi do nowych możliwości edukacyjnych!

Wydział Biologii i Biotechnologii

Po co komu enzymy?

odkrywanie tajemnic reakcji enzymatycznych.

9.06.2025

10.06.2025

32 Uczniów

3 Godziny

Dlaczego świat jest kolorowy?

rozdział barwników roślinnych metodą chromatografii cienkowarstwowej.

11.06.2025

32 Uczniów

3 Godziny

Podglądamy rośliny

ćwiczenia z mikroskopem optycznym, pokaz innych mikroskopów w Katedrze, rośliny mięsożerne

25.03.2025

26.03.2025

27.03.2025

28.03.2025

2.04.2025

więcej...

32 Uczniów

3 Godziny

Rośliny nie są same

związki symbiotyczne roślin pod mikroskopem

14.04.2025

28.04.2025

32 Uczniów

3 Godziny

Kolor ma znaczenie - fizjologia barwników roślinnych

18.06.2025

17.06.2025

32 Uczniów

3 Godziny

Para buch, koła w ruch

zależność intensywności oddychania komórkowego od temperatury

31.01.2025

2x15 uczestników

3 Godziny

Hydraulika roślin

31.03.2025

4.06.2025

11.06.2025

32 Uczniów

3 Godziny

Błony komórkowe: roślinne furtki i sekretne przejścia!

roślinne furtki i sekretne przejścia!

28.03.2025

21.05.2025

28.05.2025

32 Uczniów

3 Godziny

Tajemnice genów w populacjach

24.03.2025

7.04.2025

31.03.2025

28.04.2025

5.05.2025

więcej...

32 Uczniów

3 Godziny

PCR

wszechpotężna reakcja, niezbędna w każdym laboratorium

14.01.2025

21.01.2025

28.01.2025

2x16 uczestników

2 godziny 45 minut

Po co komu enzymy? - odkrywanie tajemnic reakcji enzymatycznych.

Katedra Biochemii i Mikrobiologii 

Pełny opis zajęć

Fosfatazy kwaśne mają istotne znaczenie zarówno dla człowieka i zwierząt jak i dla roślin. Aktywność fosfatazy kwaśnej silnie wzrasta w niektórych chorobach nowotworowych, w chorobach wątroby i kości. Stąd też fosfataza kwaśna jest wykorzystywana w diagnostyce medycznej jako tzw. enzym wskaźnikowy. Z kolei rolą fosfataz roślinnych jest uwalnianie fosforanu ze związków organicznych m.in. w warunkach stresu zasolenia, deficytu wody i ataku patogenów.
Celem proponowanych zajęć będzie sprawdzenie, jak ważne dla enzymów są optymalne warunki ich działania. Przekonamy się czy i jak zmiana temperatury, pH środowiska oraz obecność inhibitora (czynnika hamującego) wpływa na szybkość reakcji enzymatycznej.

15.01.2025

16.01.2025

17.01.2025

2x15 uczestników

3 Godziny

Katedra Biochemii i Mikrobiologii 

godz. 9-12

Uczniowie szkół podstawowych klas VII-VIII oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych (tj. liceum, technikum itd.) ​

Dlaczego świat jest kolorowy? - rozdział barwników roślinnych metodą chromatografii cienkowarstwowej

Katedra Biochemii i Mikrobiologii

Pełny opis zajęć

Proponowane ćwiczenia dotyczą nierozpuszczalnych w wodzie barwników roślinnych takich jak zielone chlorofile, pomarańczowe karoteny oraz żółte ksantofile. Czy to oznacza, że młodym, zielonym liściom roślin potrzebne są także inne barwniki poza chlorofilem? Odpowiedź na to i inne pytania uzyskamy po ekstrakcji barwników z roślin za pomocą rozpuszczalnika organicznego, jakim jest aceton, a następnie po rozdziale powstałej mieszaniny barwników, metodą cienkowarstwowej chromatografii adsorpcyjnej, na płytce chromatograficznej pokrytej warstwą żelu krzemionkowego. Rozdział tzw. chromatogramu odbędzie się w przeznaczonej do tego kamerze zawierającej układ rozpuszczalników. Na koniec wspólnie przyjrzymy się i przedyskutujemy układ barwników roślinnych na chromatogramie, poznamy ich dokładne nazwy i zabarwienie.

11.06.2025

32 Uczniów

3 Godziny

Wydział Biologii i Biotechnologii

godz. 9:00-12:00

Uczniowie szkół podstawowych klas VII-VIII oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych (tj. liceum, technikum itd.) ​

Podglądamy rośliny

Katedra Botaniki

Pełny opis zajęć

Zapoznanie uczniów z posługiwaniem się mikroskopem świetlnym. Samodzielne wykonywanie preparatów mikroskopowych. Samodzielne obserwacje komórek, tkanek i organów z wykorzystaniem różnych obiektywów. Interpretacja obrazów mikroskopowych. Analizowanie obserwowanych struktur i procesów. Materiały to m.in. liść moczarki, liść spichrzowy cebuli, owoc ligustru, ziarna pyłku różnych roślin, zarodniki skrzypu.
Zasada działania mikroskopu fluorescencyjnego. Obserwacje w takim mikroskopie z wykorzystaniem oprogramowania do cyfrowej akwizycji obrazu.
Zasada działania mikroskopu elektronowego transmisyjnego. Obserwacje w takim mikroskopie z wykorzystaniem oprogramowania do cyfrowej akwizycji obrazu. Informacje o procedurze przygotowania próbek do takiego mikroskopu.
Obserwacja różnych gatunków roślin mięsożernych uprawianych przez studentów koła naukowego. Przystosowanie takich roślin do życia w siedliskach ubogich w składniki mineralne w podłożu.

9:00-12:00

26.03.25

2.04.25

9.04.25

16.04.25

25.04.25

9.05.25

16.05.25

23.05.25

30.05.25

6.06.25

13.06.25

8:00-11:00

24.03.25

31.03.25

7.04.25

14.04.25

28.04.25

5.05.25

12.05.25

19.05.25

26.05.25

2.06.25

9.06.25

16.06.25

23.06.25

12:00-15:00

26.03.25

27.03.25

28.03.25

2.04.25

3.04.25

4.04.25

9.04.25

10.04.25

11.04.25

16.04.25

16.05.25

22.05.25

30.05.25

5.06.25

6.06.25

10.06.25

12.06.25

13.06.25

17.06.25

32 uczestników

3 Godziny

Wydział Instytut Biologii

Uczniowie szkół podstawowych klas VII-VIII oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych (tj. liceum, technikum itd.) ​

Rośliny nie są same - związki symbiotyczne roślin pod mikroskopem

Katedra Botaniki

Pełny opis zajęć

Rośliny nigdy nie są samotne. Patrząc na rośliny zwykle nie dostrzegamy niewidzialnych gołym okiem ich mikroskopijnych sprzymierzeńców zasiedlających ich tkanki. Symbiotyczne mikroorganizmy mają ogromny wpływ na wzrost roślin. Proponowane zajęcia dotyczą kluczowych interakcji symbiotycznych pomiędzy roślinami i mikroorganizmami (endofitami). Uczniowie  dowiedzą się np. jakie grzyby zasiedlają korzenie roślin i jak można je wykryć, po co sagowcom korale, a liściom brodawki. Zajęcia będą prowadzone z zastosowaniem prostych barwień i wykorzystaniem preparatów mikroskopowych oraz mikroskopów świetlnych. Uczniowie będą samodzielne wykonywać preparaty mikroskopowe oraz prowadzić obserwacje komórek, tkanek i organów symbiotycznych z wykorzystaniem różnych obiektywów.  

9:00-12:00

24.03.25

31.03.25

7.04.25

14.04.25

28.04.25

5.05.25

12.05.25

19.05.25

26.05.25

2.06.25

32 uczestników

3 Godziny

Katedra Botaniki

godz. 12-15

Uczniowie szkół podstawowych klas VII-VIII oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych (tj. liceum, technikum itd.) ​

Para buch, koła w ruch - zależność intensywności oddychania komórkowego od temperatury

Katedra Fizjologii Roślin

Pełny opis zajęć

Oddychanie komórkowe jest wielostopniowym procesem utleniania substratu, któremu towarzyszy wytwarzanie energii użytecznej metabolicznie. Podczas gdy inne przemiany podstawowe dla życia wymagają specjalnych warunków i struktur, jak np. asymilacja CO2 przez rośliny, która odbywa się wyłącznie na świetle i w tkankach asymilacyjnych, oddychanie przebiega stale i w każdej żywej komórce, bez względu na jej stan fizjologiczny. Wszystkie żywe komórki są wyposażone w biochemiczny aparat oddechowy – enzymy katalizujące utlenianie substratów oddechowych. Pod względem biochemicznym oddychanie roślin i zwierząt jest bardzo podobne. Temperatura jest jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na oddychanie. W warunkach polowych temperatura ciągle się zmienia, dlatego dokładna znajomość jej wpływu na natężenie oddychania jest konieczna, aby zrozumieć związek między oddychaniem, a produktywnością roślin. Z drugiej strony podczas oddychania zużywane są związki zapasowe, co obniża jakość przechowywanych płodów rolnych.

 

Metody oznaczania intensywności oddychania  komórkowego opierają się na pomiarach wydzielonego CO2 lub pobranego O2. Najczęściej stosowana technika to oznaczenie zmian zawartości CO2 metodą fotometryczną z wykorzystaniem analizatora gazów w podczerwieni, istnieją jednakże techniki pomiaru intensywności oddychania opierające się na prostych reakcjach chemicznych, które nie wymagają zastosowania wyrafinowanej aparatury. W trakcie zajęć uczniowie wykażą zależność między temperaturą, a intensywnością oddychania komórkowego (oznaczenie aktywności oddychania metodą miareczkową) oraz poznają działanie analizatora gazów w podczerwieni (pomiar stężenia CO2 metodą fotometryczną).

31.01.2025

2x15 uczestników

3 Godziny

dr Paweł Staszek, dr Katarzyna Ciąćka

piątek: 9-12

piątek: 12-15

Uczniowie szkół podstawowych klas VII-VIII oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych (tj. liceum, technikum itd.) ​

Hydraulika roślin

Katedra Fizjologii Roślin

Pełny opis zajęć

Celem proponowanych zajęć będzie poznanie podstawowych mechanizmów pobierania, transportu i utraty wody przez rośliny.
Jeśli chcesz samodzielnie wykonać doświadczenia obrazujące zjawisko transpiracji i mechanizm działania aparatów szparkowych zapraszamy do naszego laboratorium. Zbadasz, które z czynników środowiska, np. światło, wiatr czy zanieczyszczenia skłaniają rośliny do ograniczenia utraty wody, a które z nich napędzają jej transport i powodują, że woda szybko paruje z powierzchni liści. Sprawdzisz jak w obrazie mikroskopowym wygląda aparat szparkowy, przez który woda wydostaje się z rośliny. Dowiesz się jak w szybki sposób możesz wpłynąć na to, aby się zamknął. W trakcie wykonywania eksperymentów zostaną wyjaśnione fizjologiczne podstawy działania skomplikowanego systemu naczyń zaopatrujących każdą roślinną komórkę w najcenniejszą substancję na Ziemi. Zostań na chwilę fizjologiem i odkryj fascynujący świat zielonego królestwa.

09:00-12:00

31.3.2024

4.06.2024

11.06.2024

2x15 uczestników

3 Godziny

Katedra Fizjologii Roślin

Uczniowie szkół podstawowych klas VII-VIII oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych (tj. liceum, technikum itd.) ​

Błony komórkowe: roślinne furtki i sekretne przejścia!

Katedra Fizjologii Roślin

Pełny opis zajęć

Jakie tajemnice kryją się za błoną komórkową – 'furtką’ a może „sekretnym przejściem” kontrolującym życie komórki? Czy zastanawialiście się kiedyś, jak komórki „decydują” co wpuścić, a co zatrzymać na zewnątrz? Na tych zajęciach dowiecie się, jak błony komórkowe działają niczym strażnicy, chroniąc wnętrze komórki przed światem zewnętrznym. Odkryjecie, jak błona sprytnie zarządza ruchem substancji niczym strażnik, pilnując dostępu do wnętrza komórki i co się dzieje, gdy mechanizm ten zostaje zakłócony. Zmierzycie wyciek elektrolitów z tkanek roślinnych poddanych działaniu różnych czynników fizycznych, co pozwoli ocenić integralność struktury i funkcjonalność błon komórkowych. Będziecie mieli okazję zobaczyć zjawisko plazmolizy, gdy protoplast komórki zaczyna kurczyć się i „walczyć” o przetrwanie w niesprzyjających warunkach. Stworzycie również „drzewka osmotyczne” – interesujące struktury przypominające miniaturowe drzewa rosnące dzięki różnicom stężeń. Jeśli interesuje Was, jak funkcjonuje „niewidoczna straż graniczna” każdej komórki i chcecie zobaczyć te procesy na własne oczy, nasze zajęcia są właśnie dla Was!”

09:00-12:00

28.03.2025

21.05.2025

28.05.2025

32 uczestników

3 Godziny

Katedra Fizjologii Roślin

Uczniowie szkół podstawowych klas VII-VIII oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych (tj. liceum, technikum itd.) ​

Tajemnice genów w populacjach

Katedra Fizjologii Roślin

Pełny opis zajęć

Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z dziedziczeniem cech w populacjach, bazując na ich znajomości podstawowych zasad dziedziczenia sformułowanych w Prawach Mendla.
Genetyka zajmuje się zjawiskami dziedziczenia i zmienności cech również na poziomie populacji, gdzie zachodzi losowa wymiana alleli podczas krzyżowania osobników.
W ramach zajęć uczniowie:
1. Przypomną sobie dziedziczenie 1-2 par alleli zgodnie z Prawami Mendla;
2. Poznają definicję populacji i populacji genetycznej (mendlowskiej);
3. Zapoznają się z prawem Hardy’ego – Weinberga, jego konsekwencjami i czynnikami wywołującymi różnorodność biologiczną (genetyczną, gatunkową i ekosystemową);
4. Będą rozwiązywać przykłady dotyczące prawa Hardy‘ego – Weinberga;
5. Na modelu (drewniane koraliki przedstawiające osobniki, geny lub allele) będą ustalać zmianę liczebności populacji lub frekwencji alleli w populacjach w zależności od przyjętych założeń. Zadania dotyczą m.in: tempa przyrostu populacji z uwzględnieniem (i bez uwzględnienia) urodzeń i zgonów, wpływu alleli letalnych na populację, wpływu selekcji na populację w różnych warunkach i wzajemnego oddziaływania drapieżcy i ofiary.

9:00-12:00

12:00-15:00

24.03.2025

31.03.2025

7.04.2025

28.04.2025

5.05.2025

19.05.2025

26.05.2025

2.06.2025

16.06.2025

30 uczestników

3 Godziny

Wydział Biologii i Biotechnologii

Uczniowie szkół podstawowych klas VII-VIII oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych (tj. liceum, technikum itd.) ​

PCR – Wszechpotężna reakcja, niezbędna w każdym laboratorium​

Wydział Biologii i Biotechnologii SGGW

Pełny opis zajęć

Po co komu molekularna kserokopiarka? Od poznawania genów i majstrowania w kodzie genetycznym, do wykrywania wirusów i GMO. Uczestnicy poznają i samodzielnie wykonają PCR i elektroforezę. Podczas lekcji uczestnicy rozcieńczą DNA do „homeopatycznych” stężeń, a następnie przeprowadzą PCR – łańcuchową reakcję polimerazy, pozwalającą wykryć nawet śladowe ilości DNA. Następnie uczestnicy przeprowadzą elektroforezę w żelu agarozowym, aby na własne oczy zobaczyć DNA. Dodatkowo w czasie trwania reakcji i elektroforezy przedstawiony zostanie krótki wykład o wykorzystaniu „molekularnej kserokopiarki” jaką jest PCR. Uczestnicy będą mieli także okazję zajrzeć w zakamarki laboratorium inżynierii genetycznej.

10:00-13:00

14.01.2025

21.01.2025

28.01.2025

2x16 uczestników

2 godziny 45 minut

Wydział Biologii i Biotechnologii

Uczniowie szkół podstawowych klas VII-VIII oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych (tj. liceum, technikum itd.) ​